GRIEKENLAND 2009: EVIA EN ARGOLIS (week 8)

Zaterdag 3 oktober
IMG_0363Het begin van onze laatste week in Griekenland is in één woord slecht te noemen, hevige regenbuien, harde wind en zwaar onweer hebben ons uit de slaap gehouden. Grote plassen water op het terrein, maar ook in de camper houden we het niet helemaal droog. Het dakluik boven het bed begint te lekken, emmers op het bed om het water op te vangen zodat we het bed zelf droog kunnen houden. Dat lukt helaas niet helemaal maar zodra de zon weer even schijnt gaat de boel naar buiten om te drogen. Simon gaat het luik met kit te lijf in de hoop te lekkage te stoppen.
IMG_0368’s Ochtends vallen er nog een paar flinke buien maar ’s middags klaart het weer op en blijft het gelukkig weer droog. De zee is nog erg onstuimig en Adrie en ik gaan even “jutten”, kijken of er nog iets bijzonders op het strand is aangespoeld. We zien in de verte een bult op het strand liggen waarvan we aanvankelijk geen idee hebben van wat dat is.

IMG_0386 Als we dichterbij komen blijkt het een pas aangespoelde dode schildpad te zijn, twee uur geleden is Rob nog langs deze plek gelopen en toen was hij er nog niet. Het is een ‘Garette Garetta’, deze schildpadden komen hier meestal alleen eind mei/begin juni op het strand om hun eieren te leggen, eind augustus/begin september worden de jongen geboren. Schildpadden die op dit strand geboren zijn komen hier ook altijd weer terug.

Zondag 4 oktober
IMG_0406 Weer een echte zonovergoten Griekse dag en wij genieten daar volop van. We blijven nog een dag in Elea staan, tenslotte is het een rustdag vandaag. Vlak voor onze neus landt een groene bidsprinkhaan en die moet natuurlijk even poseren voor de camera, nog nooit zo’n beest van zo dichtbij kunnen fotograferen, weer iets bijzonders.

Maandag 5 oktober
IMG_0420Onze bestemming van vandaag is Kastro Kyllini. Om half tien zijn we klaar voor vertrek en nemen afscheid van Rob en Adrie die we nu zeker niet meer tegen zullen komen op deze reis.
De westelijke kust van de Peloponnesos is grotendeels vlak en als je de mooie bergritten van de afgelopen weken gewend bent is het een beetje saai. Gelukkig vind je aan deze kust wel hele mooie stranden. In Pyrgos rijdt vlak voor ons een oude Nederlandse auto die in Griekenland nog steeds dienst doet.

IMG_0449Als we Kastro Kyllini oprijden zien we al een stuk of vijftien campers staan. Er vertrekt er net één van de voorste rij en wij schuiven de camper op de lege plek en hebben een mooi uitzicht op zee wat vooral leuk is als er ook nog iets te zien valt zoals de Ferries die af en aan varen naar Zákinthos en Kefaloniá, de tegenover ons liggende Ionische eilanden. Er is de afgelopen drie jaar, toen we hier de eerste keer waren, wel het e.e.a. verandert. Er is een nieuwe kantina, er staan parasols en er zijn drie nieuwe douches op het strand, een hele vooruitgang!

Dinsdag 6 oktober
IMG_0459Gisteravond hebben we weer met verbazing gekeken naar de ondergaande zon, een werkelijk schitterende schouwspel.
Nog steeds mooi Grieks weer, strak blauwe lucht en een temperatuur van rond de 26 graden, voortreffelijk. We blijven nog een dag op het plateau van Kastro Kyllini, genieten van zon, zee en strand. Maken een strandwandeling, lezen een boek of maken een puzzel en voor je het weet is de dag weer voorbij.

Woensdag 7 oktober
Tijd om weer verder te gaan. De afgelopen dagen sms-contact gehad met Nico en Nel
(http://www.griekenlandcamperland.nl/) en een afspraak gemaakt elkaar vandaag in Arachovitika te ontmoeten, we kennen elkaar van de Griekenland-met-de-camper-weekenden en het is leuk elkaar nu eens in het mooie Griekenland te ontmoeten.
IMG_0481 We nemen de E55 naar het noorden en in de omgeving van Patras wordt het landschap, wat ons betreft, weer wat interessanter, de vlakke kuststrook wordt smaller en de bergen komen weer wat dichterbij. In Patras kijken we nog even of we een internet contact kunnen krijgen, het is echter zo druk in de stad, dat we snel de Old National Road bij Rio opzoeken.

IMG_0495 Ongeveer tien kilometer naar het oosten zien we, bij de haven van Arachovitika en met uitzicht op de burg van Patras, Nico en Nel en worden we hartelijk ontvangen. We kunnen weer genieten van zon, zee en strand en nemen in de loop van de middag een heerlijke duik in de golf van Korinthe, er staat een douche op het strand en daar maken we natuurlijk weer dankbaar gebruik van.

IMG_0562 Na een schitterende zonsondergang, achter de bekende brug van Patras, lopen we naar de Old National Road om een hapje te eten. Nico heeft ’s middags al wat voorwerk verricht, dus hoeven we niet naar een geschikte plek te zoeken. We zitten buiten op het terras, eten er Gyros en de lekkerste krokante friet van Griekenland en hebben al snel contact met een aantal Grieken aan het tafeltje naast ons. Jullie komen uit Hollandia, al snel wordt geroepen Ajax, Johan Cruyff, Johan Neeskens, Marco van Basten en nog veel meer namen rollen over de tafel.
Een gezellige avond om nooit te vergeten, met een beetje Grieks, een paar Duitse en wat Engelse woorden en natuurlijk onvermijdelijk onze handen en voeten, komen we het e.e.a. over elkaar te weten en over en weer wordt er veel gelachen. Bil, één van de Griekse mannen, brengt ons aan het eind van de avond, met zijn grote Mercedes, weer terug naar de campers.

Donderdag 8 oktober
IMG_0538 We blijven nog een dag in Arachovitika, het weer is net als gisteren geweldig, geen wolkje aan de lucht en de temperatuur loopt op naar 27 graden. Nico en Nel hebben gisteren al gezien dat de vissersboot die schuin achter ons ligt, bij binnenkomst aan ieder die maar wil vis verkoopt. We hebben samen bedacht een paar visjes voor de lunch te kopen. We kiezen 4 mooie vissen uit die samen bijna een kilo wegen en betalen daar € 5,00 voor en dat is toch een schijntje.

IMG_0546 Simon mag ze schoonmaken, die heeft er verstand van, en mag ze ook bakken. We maken er samen een uitgebreide lunch van, heerlijke gebakken visjes, tomatensalade, rauwkost, Griekse bonen en gehaktballetjes in tomatensaus, een stukje brood en een glaasje wijn maken het geheel tot een feestmaal.
Nico en Nel beginnen vandaag aan de terugreis en om vier uur zwaaien we ze uit. Ze gaan vanavond op de boot en varen van Patras, via Korfu en Igoumenitsa, naar Venetië. Wij blijven nog tot zaterdag in Griekenland en dan zit ook onze reis er bijna op.

Vrijdag 9 oktober
IMG_0573 Vandaag rijden we nog naar Psathopyrgos, het plekje waar we de afgelopen jaren ook onze reis hebben afgesloten.
Nog voor het ontbijt rijden we er naar toe en gaan op het ons bekende plekje staan op het stenen strandje voor het restaurant ‘La Platania’. Eerst even op de fiets naar de bakker in het dorp voor een knapperig vers broodje en een bugatcza. Helaas zijn de bugatcza’s uitverkocht, morgen hebben we nog één kans, hopelijk zijn ze er dan nog wel als we komen.

IMG_0587 We genieten nog een dag van de Griekse zon, er is net als de afgelopen dagen een strak blauwe lucht en de temperatuur loopt op naar 28 graden. Zal wel weer erg wennen worden als we de volgende week weer thuis komen. Nat, guur en koud weer staat ons te wachten en een temperatuur van rond de 14 graden, brrrrrrrrrrrrrrr.

Lees verder week 9 (laatste week)